Delen?
In Iran geloven moslims niet hetzelfde als in Marokko, en in Egypte zitten ze echt niet allemaal te wachten op een nieuw Islamitisch Kalifaat dat oprukt vanuit Syrië. Petra Sijpesteijn (1971) weet dat als geen ander. In haar onderzoek kijkt ze naar de bron van alle onenigheid: de tijd van de profeet Mohammed, het begin van de islam (7e eeuw).

De vroeg middeleeuwse geschiedenis is nog altijd zeer relevant voor de huidige beleving van de islam, vertelt de hoogleraar Arabische Taal en Cultuur: “Er zijn groepen die hun leven proberen in te richten, tot aan de manier waarop ze hun tanden  poetsen, zoals  Mohammed dat gedaan zou hebben”. Dat maakt het des te belangrijker te begrijpen wat er toen is gebeurd en hoe daar nu mee omgegaan wordt. “Er wordt tegenwoordig heel veel geprojecteerd op die periode, terwijl men het onderling vaak niet eens is hoe het eraan toe ging in de begintijd van de islam.”

Die onenigheid leidt niet zelden tot conflicten. IS staat met de geschriften van Mohammed in de hand aan de poorten van Bagdad en Damascus, terwijl hun tegenstanders naar diezelfde geschriften verwijzen.“Wie de Arabische wereld wil begrijpen moet snappen dat er niet zoiets is als één islam.”

Naast haar ontembare nieuwsgierigheid naar het verleden is  dat een van de grote drijfveren van Sijpesteijn: uitleggen hoe divers de Arabische wereld en de islam zijn. Het is iets wat de geboren Gooische  persoonlijk ondervond tijdens haar verblijven in Egypte, Syrië en Israel. “Om te begrijpen waarom mensen bepaalde dingen deden in het verleden moet je je kunnen identificeren met hen. Tegelijkertijd besef ik door mijn bezoeken daar ook maar al te goed hoezeer ik een Europeaan ben.”

Waarom bepaalt Mohammed hoe moslims hun tanden moeten poetsen? In dit online college voor de Universiteit van Nederland laat Petra Sijpesteijn (Lucis) zien hoe de profeet ook ná zijn dood nog altijd voortleeft. 
Moslims laten zich uitsluitend leiden door hun geloof, dat geloof staat beschreven in de Koran, en de Koran is gewelddadig. Petra Sijpesteijn bestrijdt dit wijdverbreide vooroordeel.
Terwijl IS met een beroep op de Koran publiekelijk slavernij promoot, reageren moslimstudenten in Qatar verontwaardigd op historische slavernijcontracten onder islamitische heerschappij. Hoe kunnen die twee opvattingen naast elkaar bestaan? Petra Sijpesteijn dook in oude juridische documenten.
Coen Verbraak praat in De Kennis van Nu op Radio 1 met Petra Sijpesteijn, hoogleraar Arabisch aan de Universiteit Leiden. Over het de vroege geschiedenis van de Islam, over de diversiteit van die religie, over het gedachtegoed van Islamitische Staat en over papyrusplanten in het ouderlijk huis.
Petra Sijpesteijn vertelde naar aanleiding van het congres Egypt Connected over Egypte in de Middeleeuwen. Luister het gesprek op npowetenschap.nl (start: 17:47). 
Iran bracht vorige week voor het eerst een levend wezen de ruimte in. Een mijlpaal. Het land heeft grote wetenschappelijke amibities. En niet alleen Iran, het hele Midden-Oosten, getuige de vele universiteiten en onderzoekscentra die er als paddenstoelen uit de grond schieten. Maar gaan de Islam en wetenschap eigenlijk wel samen? We praten hierover met Midden-Oosten deskundige Petra Sijpesteijn van de Universiteit Leiden. Luister het interview op radio1.nl.
De oudste Koranfragmenten in de UB Leiden stammen uit 650-700 na Christus, blijkt uit analyses. Maar 650 of 700, dat maakt nogal wat uit, zegt arabist en historicus Petra Sijpesteijn. Lees het interview op nrc.nl.
Petra Sijpesteijn bij SleutelstadFM over 400 jaar leerstoel Arabische taal en cultuur.
Petra Sijpesteijn vertelt over IS bij SleutelstadFM.
Het duurde niet lang voordat de Islamitische Staat (IS) de aanslagen van vrijdag in Parijs claimde. Het grootste doel van deze militie is om een zuiver islamitische staat op te richten, maar wat houdt dat precies in? En wat is een kalifaat en welke rol speelt de jihad daarin? NPO Wetenschap en De Kennis van Nu spreken met hoogleraar Arabisch Petra Sijpesteijn.